יום שני, 16 במאי 2016

מהו החוק למניעת הטרדה מינית ועל מי הוא מגן?

בשנים האחרונות, עולות לכותרות ידיעות בתקשורת על לא מעט מקרים שבהם אנשים מפורסמים במיוחד נחשדים בכך שהטרידו מינית נשים שהיו כפופות להן. בין השאר, עולה השאלה התמידית מה בעצם נכנס להגדרה של הטרדה מינית? כיצד מטפלים בהטרדה מינית? מדוע אדם שנאשם בהטרדה מינית פונה בדרך כל לאל עורך דין פלילי בתל אביב שיספק לו הגנה, ולמה נראה לעתים שמדובר באותו תיק שנדון בכמה בתי משפט שונים? בואו ונבין לעומק את החוק, מטרתו ואת סעיפיו.

החוק שבא לאפשר חיים בכבוד

       מטרת החוק - המטרה של החוק למניעת הטרדה מינית, הוא בעצם להגן על גברים ונשים אשר עלולים לסבול מהטרדות והצקות על בסיס גופני ו/או מיני. למה הכוונה? בין השאר קובע החוק כי חל איסור להציע לאדם הצעות בעלות אופי מיני אם הוא איננו מעוניין בכך, חל איסור להתייחס לאדם באופן שמשפיל את גופו, ולהעיר לו הערות שיבזו את המיניות שלו וכן גם את הנטייה המינית שלו. יש לשים לב שלעתים מודגש שמדובר על הטרדה מינית במקומות העבודה, על אף שהחוק לא מגדיר במובהק כי הוא רק לסביבה זו. ההבדל הוא שבמקום עבודה ניתן ורצוי אף לפעול גם בהיבט משמעתי נגד המטריד, ולא רק בהיבט פלילי או אזרחי.
       עבירה פלילית ואזרחית - על פי החוק, הטרדה מינית היא גם עבירה פלילית אשר ניתן לקבל עליה עונש מאסר - וכן גם עוולה אזרחית. לכן לעתים אדם שחשוד בהטרדה מינית, פונה אל עורך דין פלילי בתל אביב שייצג אותו גם בתיק הפלילי, אך גם בתיק האזרחי. האדם אשר הוטרד מינית, רשאי להגיש את התביעה גם בבית דין אזרחי, וגם לפנות למשטרה על מנת שהמשטרה תחקור את הנושא. שימו לב עם זאת שעל אף שמותר להגיש תביעה אזרחית לבד ולא פלילית, לרוב הן יבואו ביחד כי על מנת להוכיח את העוולה האזרחית - יעלה לרוב הנושא הפלילי על השולחן, וכך ייווצר הצורך גם מצד הנתבע לפנות אל עורך דין פלילי בתל אביב בהקדם.
       חובת המעביד - שימו לב כי באופן ייחודי, החוק למניעת הטרדה מינית מכיל חובות גם על המעסיק במקום עבודה, למנוע סביבה של הטרדות מיניות (גם אם הוא לא המטריד בעצמו). זה אומר שעליו לטפל בתלונות על הטרדה מינית תוך זמן קצר, לקיים הסברים בנושא, ואף למנות מחליף בהיעדרו שיטפל בנושא. הרצון הוא ליצור סביבה אשר תהיה נעימה הן לגברים והן לנשים.

האם יש אתגרים בחוק?


יש הטוענים כי בחוק למניעת הטרדה מינית ישנם אתגרים משפטיים - למשל כאשר המטריד אמנם פונה אל עורך דין פלילי בתל אביב, אך טוען כי הוא כלל לא היה מודע לכך שאמירותיו או מעשיו פוגעים במתלונן. יש לשים לב למקרים המורכבים הללו, ולהתייחס גם לפסיקות שניתנו בתחום בבית המשפט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה