יום רביעי, 15 באפריל 2015

שליטה ברגשות - בעת המעצר והחקירה הפלילית :

חשיבות השליטה במערכת הרגשית.


מטרה "סודית" של המעצר לצורכי "חקירה הפלילית" היא גם "לשלוט בחשוד רגשית", בנוסף על השליטה הפיזית שמונעת את הסיכונים - הוא במעצר ל"צורכי החקירה" הלחץ עולה והחשוד לא רק זמין יותר לתרגילי החקירה אלא גם במצב רגשי שהוא "נוח" יותר לחוקר המשטרה.

הלחץ הנפשי כתוצאה מהמעצר והחקירה:


זה המקום לדעת - מרגע המעצר, או אף האיום ב"מעצר" לצורכי חקירה, הלחץ הנפשי של החשוד לעיתים יצור תהליך אישי נפשי, הכול לפי כישוריו הנפשיים - תהליך שאצל מרבית הנחקרים במשטרה יפגע בהם במהלך ההתנהלות בחדרי החקירות בשל הפחד מהתוצאות האפשריות  העתידיות של האירועים. החוקר לא פעם ימחיש את הנזקים העתידיים באופן שאלו "יצויירו" לעיני הנחקר.

דוגמא ללחץ נפשי על נחקרת  - שמוגבר במעצר:


הנחקרת רופאה על סף קבלת אישור מומחה - האיום - "את לא תקבלי רישיון רפואה", "את לא מתאימה להיות רופאה" -  ועוד ועוד. המטרה של האימרות פשוטה הובלת לחץ נפשי.
.

האיום חורג בהרבה מהדרישה של החקירה ונועד ליצור מצב רגשי קשה ונסער אצל הנחקרת שמגלה שיש לה עוד ועוד דברים להפסיד.
.


תרגיל חקירה שכולו לחץ נפשי:


הנחקר הכחיש הכול. החוקר הביט בו ואמר, תקשיב, אין לי עניין בך, גם לא בחברים שלך, אם אתה לא משנה גישה אני פותח לך תיק, אתה עכשיו עד, ושאני אפתח לך תיק - אתה תעוף ממשרתך - למה משנה איך התיק יגמר.
.


חשוב לדעת:


המחשבה בכול אירוע פלילי שנחקר חייבת להיות אסטרטגית ולא כאן ועכשיו ! היינו אין ולא יכולה להיות מחשבה כל כך קצרת מועד - עד שלא מבינים את השלכות הדברים !
.
לכן חייבים לפעול לפי הכלל של "עצורי הימים" - "טוב לשבת ימים ולא שנים "! משפט שבא לומר - עדיף לשתוק ולא ליפול לעונש קשה בהמשך. עד מתי לשתוק ?  לבטח עד לייעוץ בעורך דין פלילי.


מוטי אדטו, עו"ד
www.adato.co.il




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה