יום שני, 12 בינואר 2015

מעצר (לא נחוץ) בגאווה.

המעצרים כאינדיקציה:


.


משטרת ישראל חשה סיפוק עמוק מכמות המעצרים ! בעיניה עוד ועוד מעצרים מלמדים על תפקוד טוב יותר ויותר. איך אני יודע על אותה הגאווה ?  כי הם טורחים להתגאות באותם הנתונים ! היינו הם גאים במעצרים - בחודות המשטרה שהם מגישים.
.
האומנם אין מה להתגאות ?


.


בעיני רגע של שפל  - לבטח שלא גאווה - הגאווה מלמדת רק זאת - המשטרה אינה מבינה את תפקידה !
.






אין מטרה להכביד על כולם ! או לעצור את כולם ! הגדלת כמות המעצרים אינה אינדיקציה לדבר מלבד להגדלת כמות המעצרים !


.
המטרה, של משטרה בריאה, היא להקל וליצור חברה בריאה - עוד ועוד מעצרים אינם כלי לזה. זהו שימוש שאינו הוגן ואינו צודק כלי שנועד להגן - ולא להפכו לכלי לניהול ! לפי המשטרה מדובר בכלי להצלחה !
.
באם המשטרה הייתה מלמדת על ירידה בפשע  -כמובן מדובר בנתון "חיובי" עבורה, באם המשטרה הייתה מלמדת על העלאת האמון במערכת והגדלת הרצון להתלונן על אירוע פלילי -  מדובר היה באירוע חיובי !
.
אולם אין כל הצלחה בהגדלת כמות העצורים ! מדובר בהכבדה שלא לצורך. מטטרה טובה מקטינה את החיכוך באזרח והופכת את חווית השיורות לחיובית.


.


דוגמא ?


בעבר נסעתי באיטליה. התברר שלרכב השכור יש בעיית אורות. הגיעה המשטרה האיטלקית (משטרת התנועה) והשוטר שהבין את הבעיה פעל לתקן אותה ! כן, לא לתת דו"ח - לתקן את הבעיה ברכב על מנת שהנסיעה תהה בטיחותית ! זהו ההבדל בין אכיפה שכולה קנס ועונש (בארץ) לאכיפה שבאה על מנת לתקן !
.


המשטרה כסמכות מעצר ?






אבל מה שעצוב זה משהו שונה לחלוטין - מה שעצוב זאת העובדה שמשטרה לא עוצרת עד לתום ההליכים - מי שעוצרים עד לתום ההליכים הם בתי המשפט !


.
כאן כבר נדרשת רפורמה של ממש על מנת שבתי המשפט יבינו שהתפקיד שלהם שונה לחלוטין  -התפקיד המשפטי הוא לא לעצור במקום בו אפשרי להתנהל עם כלים פחותים !
.


מוטי אדטו, עו"ד פלילי.
www.adato.co.il



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה