יום שלישי, 4 בנובמבר 2014

החובה על שוטרים לפעול כדין

האם בית המשפט המחוזי מכרסם בחובות של השוטרים לנהוג כדין ?








כזכור הלכת בן חיים קבעה שהפרת החובה של השוטרים לפעול רק עם "חשד סביר" בעת חיפוש אצל אזרחים. לאחרונה יצאה פסק דין מהותי ביותר של בית המשפט המחוזי שאוי מנסה לשנות את אותה ההלכה  - או לפחות לסייג אותה באופן שלתוך המכלול של השיקולים יכנס (שוב) עקרון תום הלב של השוטרים שעה שהם מפרים את הדין.




בעקבות עפ"ג 47321-07-14  אבשלומוב.








האם חיפוש כדין ? האם חקירה כדין ? באם לא האם יש תום לב לשוטרים ?


 


חוסר מודעות לחוק:


אחת הבעיות הגדולות ביותר של הציבור היא חוסר המודעת לזכויות שהקנה לו החוק. שוב ושוב אנו רואים אנשים שמפלילים את עצמם – פוגעים בעצמם בשל חוסר מודעות ולא פועלים באופן הראוי מבחינתם. הרי כלל הבסיס חייב להיות פשוט – לדבר עם עורךהדין הפלילי מיד שיש התקלות עם שוטר ! להיות מודעים לתרגילי החקירה האפשריים ! אבל ליותר מידי אנשים הדבר אינו בא בקלות והם לא משוחחים עם עורך דין פלילי ובכך נעלמות זכויותהם.


 


חריגה מהחוק:


השאלה שעלתה כאן הינה האם שהשוטרים שאמונים על שלטון החוק חורגים מהחוק – האם לבחון את הכוונה מאחורי המעשים שלהם עצמם ? או להתעלם מהמעשים ולבחון את התוצאה בפועל של המעשים ? כמו גם הראיות שהושגו כתוצאה מההפרה של החוק ?


 


אי כיבוד החוק בזמן עבר:


ראוי לציין – בזמן עבר לא היה כיבוד של החוק על ידי השוטרים – ובתי המשפט התעלמו מהחובה לראות את הזכות של האדם להימנע מהפללת עצמו – על הזכות להתייעץ בעורך דין לפני תגובה ! כך יצא שבכול מקום בו החיפוש הלא חוקי הוביל לתוצאות – התעלמו מהחוסר חוקיות שוב ושוב נגסו השוטרים בחובות – עד שאלו נעלמו – המשטרה ידעה תהה נזיפה ולצידה הרשעה של החשוד.


 


הלכת בן חיים:


הדין השתנה – הלכת בין חיים - כיום חיפוש לא חוקי לא אמור להוביל לתוצאות משפטיות. גם באם בשל אותו החיפוש יש ראיות כנגד אותו אדם. כך חשבו שתיווצר מציאות של חינוך השוטרים לפעול כהלכה.


 


החלטת בית המשפט המחוזי:


 


בית המשפט המחוזי ברוב דעות קובע – שהשוטרים פעלו ללא סוג של כוונת זדון. לאור זאת בית המשפט מחליט להתעלם מהחריגה מהחוק שעברו השוטרים להכשיר את מעשיהם – תוך הקלה מסוימת בעונש.


 


למעשה החשש הכללי הוא שבכך יש כדי להכניס אל תוך הדין הפלילי – שוב – את הבדיקה "האם השוטרים פעלו בתום לב" – הרי שעה שמדובר בזכות חוקית – מה המשמעות של תום לב ?


 


ההחלטה כאמור מעלה את הצורך – שוב – לחזור לכלל – כל אירוע מול שוטר ראוי שיהיה מגובה בעורך דין פלילי המכיר את הדין הפלילי.


 


 


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה